Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 1

1. Karetka terenowa dla Ratowników Sopockiego WOPR


Lokalizacja

Sopockie WOPR działa głównie na terenie sopockiej plaży, sopockiego molo oraz alejek rowerowych ulokowanych wzdłuż plaży. Dodatkowo ratownicy dzięki samochodowi mogliby w bardzo szybkim czasie może udzielić pomocy na terenie miasta wraz z terenami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Opis projektu

W służbie sopockich Ratowników WOPR obecnie jest tylko jedno auto – prawie 22 letni samochód terenowy. Zadania stawiane przed ratownikami podczas codziennej służby wymagają nowego i sprawnego samochodu terenowego. Jednocześnie ratownicy zgodnie z nazwą organizacji: Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe wykonują przeważającą liczbę zadań na rzecz mieszkańców nieodpłatnie, samochód terenowy jest im niezbędny do takich działań jak m.in patrolowanie plaży, dojazd na miejsce zdarzenia ze specjalistycznym sprzętem takim jak łódka czy skuter holowanym na przyczepie czy sprzęt nurkowy. Dodatkowo samochód dzięki swojemu wyposażeniu pozwoliłby rozszerzyć naszą działalność o aspekty takie jak m.in. wsparcie państwowych służb przy poszukiwaniach osób zaginionych czy zdarzeniach typu ulewne deszcze lub wypadki komunikacyjne.

Rocznie w Polsce dochodzi do 40 tys. zatrzymań krążenia. Brak RKO oraz defibrylacji w ciągu 7-10 minut od nagłego zatrzymania serca prowadzi do śmierci. Dlatego tak ważne jest szybkie dotarcie ratowników wraz z defibrylatorem AED, aby każdy w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia miał szansę na ratunek.

Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu efektywności działań Sopockiego WOPR, poprzez dostosowanie technicznych środków reagowania do potrzeb wynikających z analizy bezpieczeństwa obszaru wodnego, plaży, sąsiadujących alejek i miasta Sopotu oraz obecnie obowiązujących standardów ratownictwa w zakresie ratowania zdrowia i życia ludzkiego.

Sopockie WOPR działa od 2003 roku i nadrzędnym celem naszej działalności, wynikającej zarówno ze zgody na wykonywanie ratownictwa wodnego - zgoda Ministra Spraw Wewnętrznych nr 44/2014 z dnia 26 maja 2014 roku, jak również ze statutu Sopockiego WOPR, jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego. Ten najwyższy nakaz, wynikający z humanitarnej postawy ratowników, jest przywilejem oraz zaszczytem przy wykorzystaniu fachowej wiedzy ratowniczej oraz najnowszych zdobyczy techniki, rozumianych jako nowoczesny sprzęt ratunkowy.

Sopockie WOPR od początku swojej działalności współpracuje ze wszystkimi służbami ratunkowymi w Sopocie. W naszej siedzibie znajduje się główne Centrum Koordynacji Ratownictwa Wodnego odbierające Numer Ratunkowy nad wodą 601 100 100.

Jedyny pojazd, będący na wyposażeniu organizacji, legitymuje się 22-letnim okresem użytkowania, co w konsekwencji powoduje zużycie podzespołów oraz wiele usterek technicznych. Podkreślić należy, że ww. sprzęt częstokroć charakteryzuje się ponadnormatywnym zużyciem, ponieważ desygnowany jest do działań prowadzonych w najbardziej ekstremalnych warunkach. Wysoki poziom dbania o sprzęt oraz jego regularne serwisowanie i konserwacja niestety przegrywają z drapieżnym środowiskiem słonej wody oraz piasku. W ostatnich 6 latach na serwis samochodu wydaliśmy 40 tys. złotych.

Sopockie WOPR jest w gotowości do niesienia pomocy od 18 lat przez 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok.

Zakres projektu obejmuje zakup samochodu terenowego wraz z wyposażeniem z zakresu ratownictwa wodnego, medycznego wraz defibrylatorem AED i łącznością.

Szczegóły cech samochodu terenowego typu pickup:
- napęd 2x4/4x4H/4x4L z blokadą tylnego dyferencjału,
- silnik diesla, mocy powyżej 140 km,

Dodatkowy osprzęt zamontowany w samochodzie:

- sygnalizacja dźwiękowo-świetlną uprzywilejowania (niebieska) z opcją megafonu (w konfiguracji: belka Led na dachu, minimum dwie lampy kierunkowe ledowe zamontowane w grillu, dwie lampy kierunkowe w przednim zderzaku skierowane na boki) wraz z głośnikiem typu rumbler,
- radiotelefon bazowy, nawigacja, kamerą cofania,
- oświetlenie robocze ledowe przednie, boczne i tylnie, załączane osobnym włącznikiem z kabiny,
- wciągarka elektryczna o uciągu co najmniej 5 ton wraz z osprzętem pasów i zbloczy w liczbie 2 sztuk,  
- orurowanie przednie chroniące przód auta i zasłaniające lampy auta,
- zabudowa tylnej przestrzeni ładunkowej w wysokości równej z dachem z systemem punktów mocujących umożliwiających przytwierdzenie ładunku,
- relingi dachowe umożliwiające montaż bagażnika dachowego,
- bagażnik dachowy demontowany,
- hak holowniczy stały z wiązka elektryczną,
- opony nadające się do poruszania się po piasku jak i terenie leśnym typu A/T,
- asystent stabilizujący tor jazdy przyczepy,
- system wspomagający ruszanie na wzniesieniu,
- oznakowanie w barwy ratownicze Sopockiego WOPR oraz w logo miasta Sopot.

Dodatkowe wyposażenie auta:

- torba PSP R1 zgodnie z rozporządzeniem KG PSP, rozszerzona o stazę taktyczną oraz pulsoksymetr,
- deska ortopedyczna składana z kompletem pasów i stabilizatorem głowy poszkodowanego,
- defibrylator AED wraz z dodatkowymi elektrodami + defibrylator szkoleniowy,
- 2 pasy ratownicze typu węgorz,
- rzutka rękawowa,
- ratownicza lina asekuracyjna z szelkami 70m,
- 2x radiotelefon przenośny wraz z uchwytami do ładowania zamontowanym w samochodzie,
- 4 skafandry mokre,
- 4 kamizelki ratunkowe,
- 4 kaski ratownicze z systemem łączności,
- Środki ochrony indywidualnej.

Status projektu

Zweryfikowany pozytywnie