Opis projektu
Misją projektu skierowanego do sopockich przedszkolaków jest powszechne, codzienne,
równoległe do języka ojczystego nauczanie angielskiego dzięki wykorzystaniu systemu programu
wychowania w dwujęzyczności. Warto też podkreślić że dzięki tej inicjatywie nauczanie obejmuje
także nauczycieli wychowawców jaki i rodziców czy dziadków (dorosłych). Dwujęzyczność to cel,
który jest rozumiany zarówno indywidualnie – jako inwestycję tu i teraz w rozwój każdego dziecka,
jak i społecznie – jako nowej jakości fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i polityki
społecznej. Z powszechną dwujęzycznością wiąże się prawdziwa zmiana standardów, na której
wszyscy w przyszłości skorzystamy.
Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć
(semantyczną i epizodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności
analityczne i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce,
mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej. Cechuje ich wyższa pozycja społeczna
i materialna oraz – co chyba najważniejsze – lepsze zdrowie. Warto podkreślić, iż dwujęzyczność
opóźnia o 5-6 lat skutki chorób neurologicznych takich jak Alzheimer i Parkinson.
Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale
jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we
wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat
bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw
językowo-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” oraz „Tom and Keri” w formie
spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa i zwroty
dostosowując wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań.
Dzięki temu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.
W ramach projektu, nauczyciele wychowawcy , nauczyciele języka angielskiego oraz rodzice
zostaną wyposażeni we wszelkie niezbędne pomoce dydaktyczne (karty pracy dla dzieci, dostęp
do platformy dla nauczycieli, dostępy domowe dla dzieci,tablety oraz głośniki przenośne,
scenariusze zajęć, materiały audio-wideo, plakaty klasowe, karty obrazkowe, naklejki
motywacyjne). Zwiększenie dostępu do wysokiej jakości materiałów edukacyjnych przełoży się na
efektywne kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych wychowania przedszkolnego. Warto
również podkreślić , że do projektu nie będzie konieczności zatrudniania dodatkowych nauczycieli,
wszystko będzie się opierać na już istniejącej kadrze w placówkach.
W proces nauczania języka angielskiego oprócz nauczycieli z kwalifikacjami do jego nauki będą
włączeni również nauczyciele wychowawcy jak i rodzice dziadkowie,krewni, którzy w sposób
bierny podczas codziennych zajęć będą kodować z dziećmi poznawane treści. Takie rozwiązanie
przyczyni się do skuteczniejszego utrwalenia przez dzieci języka, a nauczycielom bez kwalifikacji
pozwoli zdobyć kompetencje językowe.
Program ze środków budżetu obywatelskiego został wdrożony w Bytomiu natomiast w
województwie opolskim z funduszy unijnych.