Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 197

197. Odsalamy miasto – zamieńmy sól na bardziej skuteczne, ekonomiczne i ekologiczne metody odladzania przyjazne dla pieszych i karoserii samochodów


Lokalizacja

Wszystkie drogi odladzane zimą na terenie miasta Sopotu.

Opis projektu

Skuteczność i wydajność soli drogowej – używanej do odladzania dróg i chodników w Sopocie, jak i w prawie całej Polsce – jest ograniczona. Sól jest nieskuteczna w walce z oblodzeniem w temperaturach poniżej -6 stopni Celsjusza i znacząco przyśpiesza korozję pojazdów. Z uwagi na jej niską wydajność co roku na drogach i chodnikach Sopotu lądują setki ton soli, która nie jest substancją obojętną dla środowiska naturalnego. Używanie soli w tak dużych ilościach jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców, podobnie jak zakładanie opasek ochronnych na zieleń usytuowaną w pasie drogowym jest konieczne do zabezpieczenia drzew i roślin przed katastrofalnym wpływem soli. Sól jest też przyczyną szybszej degradacji nawierzchni i pojawiania się białego nalotu nie tylko na pojazdach czy drogach, ale także na butach, co je niszczy.
Odpowiedzią na wszystkie opisane wyżej problemy jest zastosowanie w miejsce soli drogowej chlorku magnezu (MgCl2). Jest to dopuszczona do użytku na drogach publicznych, biodegradowalna substancja, która w szerokim zakresie temperatur (nawet do -32 stopni Celsjusza) zapewnia 7-25 krotnie wyższą wydajność, dzięki czemu nie trzeba posypywać jej tak dużo. Jest nieszkodliwa dla środowiska naturalnego, a wiele osób ceni sobie nawet kąpiele lecznicze w jej roztworze z wodą. Chlorek magnezu działa natychmiast i świetnie przylega do nawierzchni, co jest szczególnie istotne w przypadku nachylenia nawierzchni oraz w miejscach, gdzie jest bardzo duży ruch. W przeciwieństwie do soli nie powoduje korozji. Stosowany jest też w pochłaniaczach wilgoci a ponadto wiąże kurz i pyły z powietrza, dlatego chętnie stosuje się go w klubach jeździeckich i stadninach koni. Chlorek magnezu sypie się na drogi w podobny sposób co sól, dlatego zmiana sposobu odladzania dróg w Sopocie może odbyć się bez większych nakładów finansowych, z korzyścią dla bezpieczeństwa mieszkańców i środowiska. Gdyby wziąć pod uwagę oszczędności wynikające z wyższej wydajności w porównaniu do soli drogowej, wolniejszej korozji infrastruktury drogowej, a także miejskich i prywatnych pojazdów oraz brak konieczności dodatkowego zabezpieczania zieleni w pasie drogowym, można śmiało założyć, że zmiana ta będzie korzystna także ze względów finansowych.
Sopot może stać się w tym obszarze wzorem dla innych polskich miast i zapoczątkować korzystne i ważne zmiany.

Status projektu

Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej

Uzasadnienie

Projekt oceniamy negatywnie.
1. Chlorek magnezu musi być składowany w zamkniętych pomieszczeniach.
2. Rocznie kupujemy około 600 ton soli, MgCl jest 10 razy droższe niż sól. Całkowite przejście na chlorek magnezu spowodowałoby wzrost kosztów na samą posypkę o blisko 1,5 miliona zł.
3. Chlorek jest sprzedawany w workach 25 kilogramowych, należałoby doliczyć koszt utylizacji specjalistycznych worków.
4. Używanie chlorku wiąże się z koniecznością modernizacji urządzeniach do posypywania.