Opis projektu
Skuteczność i wydajność soli drogowej, używanej do odladzania dróg i chodników w Sopocie, jak i w prawie całej Polsce jest ograniczona. Sól jest nieskuteczna w walce z oblodzeniem w temperaturach poniżej -6 stopni Celsjusza i znacząco przyśpiesza korozję pojazdów. Z uwagi na jej niską wydajność co roku na drogach i chodnikach Sopotu lądują setki ton soli, która nie jest substancją obojętną dla środowiska naturalnego. Używanie soli w tak dużych ilościach jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców, podobnie jak zakładanie opasek ochronnych na zieleń usytuowaną w pasie drogowym jest konieczne do zabezpieczenia drzew i roślin przed katastrofalnym wpływem soli. Sól jest też przyczyną szybszej degradacji nawierzchni i pojawiania się białego nalotu nie tylko na pojazdach czy drogach, ale także na butach.
Odpowiedzią na wszystkie opisane wyżej problemy jest zastosowanie w miejsce soli drogowej chlorku magnezu (MgCl2). Jest to dopuszczona do użytku na drogach publicznych, biodegradowalna substancja, która w szerokim zakresie temperatur (nawet do -32 stopni Celsjusza) zapewnia 7-25 krotnie wyższą wydajność niż standardowa sól, dzięki czemu nie trzeba posypywać jej tak dużo jak soli drogowej. Jest nieszkodliwa dla środowiska naturalnego, a wiele osób ceni sobie nawet kąpiele lecznicze w jej roztworze z wodą. Chlorek magnezu działa natychmiast i świetnie przylega do nawierzchni, co jest szczególnie istotne na drogach o znacznym kącie nachylenia oraz w miejscach, gdzie jest bardzo duży ruch. W przeciwieństwie do soli, chlorek magnezu nie powoduje korozji. Stosowany jest też w pochłaniaczach wilgoci a ponadto wiąże kurz i pyły z powietrza, dlatego chętnie stosuje się go w klubach jeździeckich i stadninach koni.
Chlorek magnezu sypie się na drogi w podobny sposób co sól, dlatego zmiana sposobu odladzania dróg w Sopocie może odbyć się bez większych nakładów finansowych, z korzyścią dla bezpieczeństwa mieszkańców i środowiska. Gdyby wziąć pod uwagę oszczędności wynikające z wyższej wydajności w porównaniu do soli drogowej, wolniejszej korozji infrastruktury drogowej a także miejskich i prywatnych pojazdów oraz brak konieczności dodatkowego zabezpieczania zieleni w pasie drogowym można śmiało założyć, że zmiana ta będzie korzystna także ze względów finansowych.
Zastosujemy chlorek magnezu zamiast zwykłej soli i oszczędzajmy pieniądze, ratujmy środowisko i upiększajmy Sopot!