Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 168

168. Odsalamy miasto – chrońmy środowisko, oszczędzajmy pieniądze, dbajmy o drogi, pojazdy i pieszych – używajmy chlorku magnezu zamiast soli drogowej


Opis projektu

Skuteczność i wydajność soli drogowej, używanej do odladzania dróg i chodników w Sopocie, jak i w prawie całej Polsce jest ograniczona. Sól jest nieskuteczna w walce z oblodzeniem w temperaturach poniżej -6 stopni Celsjusza i znacząco przyśpiesza korozję pojazdów. Z uwagi na jej niską wydajność co roku na drogach i chodnikach Sopotu lądują setki ton soli, która nie jest substancją obojętną dla środowiska naturalnego. Używanie soli w tak dużych ilościach jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców, podobnie jak zakładanie opasek ochronnych na zieleń usytuowaną w pasie drogowym jest konieczne do zabezpieczenia drzew i roślin przed katastrofalnym wpływem soli. Sól jest też przyczyną szybszej degradacji nawierzchni i pojawiania się białego nalotu nie tylko na pojazdach czy drogach, ale także na butach.
Odpowiedzią na wszystkie opisane wyżej problemy jest zastosowanie w miejsce soli drogowej chlorku magnezu (MgCl2). Jest to dopuszczona do użytku na drogach publicznych, biodegradowalna substancja, która w szerokim zakresie temperatur (nawet do -32 stopni Celsjusza) zapewnia 7-25 krotnie wyższą wydajność niż standardowa sól, dzięki czemu nie trzeba posypywać jej tak dużo jak soli drogowej. Jest nieszkodliwa dla środowiska naturalnego, a wiele osób ceni sobie nawet kąpiele lecznicze w jej roztworze z wodą. Chlorek magnezu działa natychmiast i świetnie przylega do nawierzchni, co jest szczególnie istotne na drogach o znacznym kącie nachylenia oraz w miejscach, gdzie jest bardzo duży ruch. W przeciwieństwie do soli, chlorek magnezu nie powoduje korozji. Stosowany jest też w pochłaniaczach wilgoci a ponadto wiąże kurz i pyły z powietrza, dlatego chętnie stosuje się go w klubach jeździeckich i stadninach koni.
Chlorek magnezu sypie się na drogi w podobny sposób co sól, dlatego zmiana sposobu odladzania dróg w Sopocie może odbyć się bez większych nakładów finansowych, z korzyścią dla bezpieczeństwa mieszkańców i środowiska. Gdyby wziąć pod uwagę oszczędności wynikające z wyższej wydajności w porównaniu do soli drogowej, wolniejszej korozji infrastruktury drogowej a także miejskich i prywatnych pojazdów oraz brak konieczności dodatkowego zabezpieczania zieleni w pasie drogowym można śmiało założyć, że zmiana ta będzie korzystna także ze względów finansowych.
Zastosujemy chlorek magnezu zamiast zwykłej soli i oszczędzajmy pieniądze, ratujmy środowisko i upiększajmy Sopot!

Status projektu

Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej

Uzasadnienie

Koszt zakupu odpowiedniej ilości chlorku magnezu oraz koszty jego specjalistycznego przechowywania (konieczność budowy, lub wynajmu specjalistycznego magazynu) przekraczają możliwości BO.