Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 289

289. #odsalamymiasto – zamieńmy sól na bardziej skuteczne, ekonomiczne i ekologiczne metody odladzania, przyjazne dla pieszych i karoserii samochodów – Trójmiejska Inicjatywa Kierowców


Lokalizacja

Drogi i chodniki będące w utrzymaniu miasta

Opis projektu

Jako Trójmiejska Inicjatywa Kierowców proponujemy zmianę sposobu odladzania dróg i chodników w Sopocie. W czym chlorek magnezu lepszy jest od soli drogowej?

- jest bardziej wydajny i skuteczny, dłużej zabezpiecza powierzchnię, szczególnie na zakrętach i przewyższeniach;
- nie przyspiesza zużycia butów, samochodów i infrastruktury miejskiej;
- w przeciwieństwie do soli nie uszkadza roślinności, wobec czego nie ma konieczności stosowania tzw. opasek ochronnych dla roślinności w pasie drogowym
- wiąże pyły ograniczając brud na drogach

Ze względu na wielokrotnie wyższą skuteczność chlorku magnezu koszty odladzania nie powinny być większe niż w przypadku soli drogowej, szczególnie mając na uwadze prostszą logistykę i przechowywanie. Zastosowanie chlorku magnezu eliminuje konieczność dodatkowego zabezpieczania roślinności plastikowymi osłonami. Chlorek magnezu jest więc nie tylko zdrowszy i bezpieczniejszy, ale znacznie bardziej ekologiczny od soli drogowej. Jego właściwości świetnie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie kompromis pomiędzy bezpieczeństwem uczestników ruchu drogowego, a ekologią nie wchodzi w grę. Wolniejsze zużycie infrastruktury miejskiej, samochodów osobowych, a nawet butów, które nie będą już narażone na stały kontakt z solą w sezonie zimowym, pozwoli dłużej z nich korzystać, co wpłynie pozytywnie nie tylko na finanse, ale także na środowisko naturalne.

Status projektu

Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej

Uzasadnienie

Projekt oceniamy negatywnie.
1. Chlorek magnezu musi być składowany w zamkniętych pomieszczeniach.
2. Rocznie kupujemy około 600 ton soli, MgCl jest 10 razy droższe niż sól. Całkowite przejście na chlorek magnezu spowodowałoby wzrost kosztów na samą posypkę o blisko 1,5 miliona zł.
3. Chlorek jest sprzedawany w workach 25 kilogramowych, należałoby doliczyć koszt utylizacji specjalistycznych worków.
4. Używanie chlorku wiąże się z koniecznością modernizacji urządzeń do posypywania.
Jednocześnie chciałbym poinformować, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odwołania się od negatywnej weryfikacji w terminie od 3 do 17 czerwca br. Odwołanie może zostać złożone w formie pisemnej w kancelarii urzędu lub w formie elektronicznej poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres budzetobywatelski@sopot.pl, lub za pośrednictwem platformy internetowej do obsługi Sopockiego Budżetu Obywatelskiego www.sopot.pl/bosopot. Zespół ds. konsultacji BO rozpatrzy złożone w terminie odwołania na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2024 r. (godz. 14.00).