Opis projektu
Czas epidemii i przymusowej kwarantanny wymusił na nas korzystanie, częściej niż kiedykolwiek wcześniej, z narzędzi multimedialnych. E-szkoła, e-urząd, bankowość elektroniczna, to tylko niektóre przykłady, kiedy bardzo przydają się nam - wiedza w dziedzinie nowoczesnych technologii i możliwości jakie daje nam Internet. Coś, co dla młodej osoby nie jest problemem i jest oczywiste, nie zawsze jest łatwe do zrozumienia dla osoby starszej lub mniej zaawansowanej cyfrowo. Często seniorzy są bardzo zainteresowani różnymi możliwościami jakie daje nam świat wirtualny, ale nie zawsze mają kogo zapytać.
Zajęcia skierowane byłyby przede wszystkim do osób, które chciałyby bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw Internetu, z możliwości jakie daje technologia informatyczna, a także i do tych, którzy potrzebują wsparcia czy po prostu konsultacji w danym temacie.
Spotkania mogłyby przydać się zarówno osobom, które chciałyby nauczyć się korzystania z narzędzi multimedialnych, Microsoft, obsługi poczty elektronicznej czy portali społecznościowych oraz także tym, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę w wybranych tematach i dowiedzieć się czegoś nowego.
Celem projektu jest przekazywanie nowych wiadomości, integracja, wymiana doświadczeń, ale także budowanie nowych relacji wśród lokalnej społeczności i praktyczne spędzenie czasu.
Mój pomysł na program zajęć:
1. Poczta elektroniczna (założenie konta/kont, możliwości, zasady bezpieczeństwa, czym jest SPAM i dlaczego warto do niego zaglądać itp.)
2. Pomoc osobom starszym w załatwianiu spraw urzędowych - pobieranie i wypełnianie wniosków, skanowanie i wysyłanie do urzędów, drukowanie itp., poruszanie się po wybranych stronach internetowych, wyszukiwanie informacji.
3. Narzędzia Microsoft (jak stworzyć dokument w word lub przygotować prezentację multimedialną w PowerPoint itp.)
4. Bezpieczeństwo w sieci. Podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z poczty elektronicznej, bankowości internetowej, zasobów Internetu itp..
5. Oszustwa internetowe - przykłady i jak się przed nimi ustrzec czyli zgodnie z tytułem projektu - jak "nie dać się złapać w sieć"!
Dodatkowe tematy w ramach realizacji projektu czyli "daj się złapać w sieć":
1. Portale społecznościowe np. Facebook, Instagram - czym są, dlaczego warto z nich korzystać, co to jest fanpage, grupa na fb i jak tworzyć ciekawe posty)
2. Komunikatory - Twitter, Messenger, WhatsApp, Skype - czym są jak je instalować, zakładać konta i jakie są ich możliwości.
3. Narzędzia TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne). Czym jest QRcod i jak go stworzyć i jak odczytywać? Co daje nam Genially? Co to jest padlet? Możliwości Canvy czyli tworzenie ciekawych kolaży zdjęć, wpisów na Facebooku, zdjęć w tle, kartek świątecznych, zaproszeń, plakatów, prezentacji itp.itd.
4. Bezpieczne instalowanie aplikacji na urządzeniach multimedialnych.
5. Prawa autorskie i dobre praktyki w Internecie.
6. Bezpieczeństwo i higiena pracy z wykorzystaniem nowych technologii.
7. Czym jest fonoholizm? Ważne informacje jak dbać o naszych bliskich, np. dzieci, wnuki by nie uzależniły się od urządzeń elektronicznych, gier komputerowych itp.
8. ................... inny temat, który zaproponują uczestnicy zajęć.
Do realizacji zajęć potrzebne byłyby: platforma internetowa do prowadzenia zajęć zdalnych i wsparcie informatyka. W przypadku zajęć tradycyjnych, sale komputerowe w szkołach lub wybrana filia Sopockiej Biblioteki (np. Filia nr 6 na Przylesiu lub inna) lub inne pomieszczenia z możliwością prowadzenia tego typu zajęć i dostępem do sieci internetowej .
Kwestie techniczne, zapotrzebowanie:
1.Platforma internetowa umożliwiająca prowadzenie webinariów, wideokonferencji działająca na wszystkich systemach operacyjnych.
2.Zapewnienie obsługi/wsparcia informatyka oraz osoby/osób chętnych do prowadzenia zajęć zdalnych lub w formie tradycyjnej.
3. W przypadku prowadzenia zajęć w pomieszczeniu: np. szkolna sala komputerowa, siedziba biblioteki - stanowiska komputerowe i możliwość korzystania z rzutnika multimedialnego.
Z przyjemnością osobiście poprowadziłabym tego typu zajęcia, a także podjęłabym się poszukiwania innych osób, które również włączyłyby się w realizację mojego projektu.
Projekt uzyskał akceptację Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sopocie oraz Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej "Przylesie", które również wsparłyby realizację tego typu zajęć adekwatnie do potrzeb.
Pomysłodawczyni projektu:
Aneta Lechman